woensdag 10 november 2010

Zeilen rond de Whitsundays

We zijn alweer in Townsville aangekomen. Meer hierover na ons zeilverhaaltje...

Zaterdag middag vertrok ons bootje, de Prima, voor onze zeiltocht richting de Whitsundays onder een stralende zon en zeer warme temperaturen. Het was dus direct heerlijk genieten op het dek van de boot. Onze eerste stop bracht ons direct naar een plaats waar we konden snorkelen. Hier hebben we dus opnieuw kunnen genieten van het Great Barrier Reef (wel met stingersuit aan.). Na het snorkelen hebben we nog wat naar de zonsondergang gekeken en zijn we doorgevaren naar onze rustplaats voor de nacht. Na wat gepraat en het avondeten zijn we dan in onze kajuit gekropen om te gaan slapen. Hier was net plaats voor een bed, dat dan weer een stuk kleiner is dan hetgene wij gewoon zijn van thuis. Het duurde dus even voor we de slaap konden vatten.
Na een redelijk korte nacht stonden we op met zicht op Whitehaven Beach, een van de mooiste (zo niet het mooiste) strand van de wereld, parelwit strand en helblauw water, prachtig gewoon. Hier zijn we dan ook even gebleven.
Namiddag was het dan weer tijd om onze stingersuits aan te trekken om te gaan snorkelen. De meesten hebben hier schildpadden gezien, wij spijtig genoeg niet. Maar dat wil niet zeggen dat we er niet van genoten hebben.
Van een zonsondergang was geen sprake gezien het heel bewolkt was en er regen op komst was. Dus zijn we maar naar een baai gevaren die bekend staat als broedplaats voor de hamerheads. Dit leek ons veilig genoeg om de nacht door te brengen.
De volgende dag zijn we opgestaan met regen. Gelukkig stond er niet veel meer op het programma buiten de terugtocht naar de haven. Gezien Lesley zeeziek wordt als ze binnen zit, zijn we buiten op het dek gaan zitten met het normale gevolg dat we kleddernat geworden zijn. Gelukkig hebben we een lift van een van de medepassagiers gekregen naar onze hostel. Een lekker warme douche later waren we weer bekomen.
's Avonds zijn we dan nog iets gaan drinken met enkele van de medereizigers.

De volgende dag zijn we dan weer vertrokken richting Townsville. Volgens de kapitein van de boot is dit een dorpje dat ze zouden moeten verbranden: het ligt in de tropen maar het regent er haast nooit, er zitten heel veel soldaten, ... Wij hebben hier echter al twee dagen regen gehad (wel nooit veel) en hebben nog geen soldaat gezien...
We zijn naar de lookout op Castle Hill gereden voor een zicht op het dorp en Magnetic Island en hebben een bezoekje gebracht aan ReefHQ, het plaatselijke aquarium over het GBR. Vooral dit laatste was zeer interessant gezien ze daar ook een schildpaddenziekenhuis hebben en allerlei infosessies houden over het leven in het GBR.

Morgen staat er weer een ritje op het programma rochting Mission Beach. Van daaruit rijden we nog naar Port Douglas om te eindigen in Cairns, maar daar denken we nog niet aan! ;-)