woensdag 31 januari 2018

Ahipara - Paihia

Ondertussen zitten we alweer in Paihia. Hierover later meer. Eerst wat over de voorbije dagen.

Na een heel mooie zonsondergang in Ahipara zijn we de volgende ochtend heel vroeg vertrokken richting het noordelijkste punt van onze reis: Cape Reinga.
Onderweg zijn we gestopt om enkele mooie stranden te bezichtigen, nl. Henderson Bay

en Rarawa Beach

Eenmaal aangekomen in Cape Reinga hebben we een korte wandeling gemaakt naar de vuurtoren:

Omdat er maar één weg gaat naar Cape Reinga, moesten we dezelfde weg weer terug om naar Kahoe te rijden.
We worden super vriendelijk ontvangen in onze verblijfplaats ("jullie kamer ligt ergens anders en heeft een aparte oprijlaan...") en de (Italiaanse) eigenaar maakt voor ons een superlekkere pizza:

Ook hier blijven we spijtig genoeg maar één nachtje want we moeten naar Paihia vertrekken. Omdat dit maar een korte rit is doen we eerst nog een "tourist drive" langs enkele mooie strandjes (ze slaan ons er hier echt mee dood).
We hadden van iemand een tip gekregen om in Kerikeri iets te gaan eten in restaurant "Organico". Gezien we dit na de lunch pas hebben gevonden hebben we hier maar een decadente dessert gegeten (zo kennen jullie ons he ;-) ).

Na enkele watervallen bezocht te hebben komen we aan in Waitange. Dit is het stadje waar het verdrag tussen de Maori en de Britten getekend is (de Maori zijn hier serieus in't zak gezet als je het ons vraagt...).

We gaan nog snel wat inkopen doen en komen eindelijk aan in Paihia. Dit is de plaats waar we een "cruise" gaan maken door de Bay of Islands. Deze vertrekt de volgende ochtend.
Vol verwachting stappen we aan boord van de boot, maar al bij al komen we toch ietwat teleurgesteld terug: de tocht heet "Hole in the rock/dolphin-cruise", maar de zee was te ruw voor het eerste en dolfijnen hebben we ook niet gezien. Maar al bij al was het toch de moeite om tussen al die eilandjes (144) te kunnen varen.
Achteraf hebben we nog even Russel, de allereerste hoofdstad van Nieuw-Zeeland bezocht.

Ook de grote cruise-schepen hebben de Bay of Islands ontdekt

En ondanks dat het bewolkt was zijn we allebei toch goed verbrand... :s

Morgen hebben we een lange rit voor de boeg (de langste van de hele reis). We rijden naar Coromandel...